Evgenia Kovaleva

Pizza med parmaskinka och ruccola

För ett tag sen skrev jag att jag ätit den godaste pizzan ever! Nu vill jag dela med mig av ett recept på en sådan, inte många ingredienser behövs och det tar inte alls lång tid att göra den heller. Men det blir sååå gott!😛🍕

Det du behöver: 

Tomatsås/ketchup

Champinjoner

Ost

Oregano

Parmaskinka

Ruccola

Italiensk pizzadeg:

25 g jäst

3,75 dl vatten

3 msk olja

0,75 tsk salt

9,5 dl mjöl 

Gör så här

Börja med degen. Smula ner jästen i en bunke och rör ner det fingervarma vattnet. Tillsätt olja och salt. Tillsätt mjöl successivt. Knåda degen tills den är smidig, dock är det okej om den är lite kletig. Låt degen jäsa i 30- 60 min. 

Dela degen i 4-3 bitar beroende på hur stor eller liten pizza du vill ha. Kavla sedan ut en bit direkt på bakplåtspappret. Toppa med tomatsås/ketchup, ost, oregano och champinjoner. Grädda pizzan i mitten av ugnen i 10-15 min. Ta sedan ut pizzan och toppa med parmaskinka och ruccola. 

Tips! 

Du kan naturligtvis köpa en färdig pizzadeg. 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress